Sundsvalls kommun planerar att riva den nuvarande Paviljongbron i Sidsjöhöjden och bygga en helt ny bro i samma läge. Den nya bron blir 13,2 meter bred och får två körfält, en bred gång- och cykelväg samt en trottoar. Bron dimensioneras för att klara tyngre trafik och möjliggör i framtiden kollektivtrafik till området.
Den befintliga bron är byggd 1940 och är i mycket dåligt skick. Den är för smal, har låg bärighet och saknar trygga lösningar för gång- och cykeltrafik. Bron klarar inte tunga fordon, vilket gör att bussar inte kan köra till Sidsjöhöjden. Projektet ska förbättra trafiksäkerheten och tillgängligheten och är en del av kommunens arbete för ett mer hållbart och klimatneutralt Sundsvall.
Projektet befinner sig i planeringsstadiet. Nästa steg är att upphandla en projektör och därefter en byggentreprenör. Byggstart är planerad till våren 2026. Byggtiden beräknas till cirka 1,5 år, och målet är att bron ska stå färdig i december 2027. Under byggtiden kommer trafiken att ledas om – antingen via en tillfällig beredskapsbro eller via befintliga omledningsvägar. Vilket alternativ som väljs beslutas under sommaren 2025.
Det är Sundsvalls kommun som ansvarar för projektet.
Projektledare är Daniel Jonsson, bygg- och projektledare på stadsbyggnadskontoret.
Projektet har en totalbudget på 45 miljoner kronor, varav 25 procent finansieras genom ett stadsmiljöavtal med staten.
Hör av dig till oss via projektets egen mailbrevlåda: paviljongbron@sundsvall.se
Bron är byggd 1940 och är idag i mycket dåligt skick. Den är för smal, klarar inte tunga fordon och har låg trafiksäkerhet för gående och cyklister.
En ny, modern bro med två körfält, en bred gång- och cykelväg på ena sidan och en trottoar på andra sidan. Den nya bron byggs för att klara både nuvarande och framtida trafik, inklusive bussar.
Byggstart är planerad till våren 2026. Innan dess väntar beslut om tillfällig trafiklösning, upphandling och projektering.
Byggtiden beräknas till cirka 1,5 år.
Ja, under hela byggtiden kommer Paviljongbron att vara avstängd för all trafik, eftersom den rivs inledningsvis i projektet.
Tre olika alternativ utreds just nu:
En tillfällig beredskapsbro.
Omledning via befintliga vägar.
Kombination av alternativa vägar/broar.
Samtliga innebär någon form av trafikpåverkan.
Beslut om omledningslösning väntas våren 2025. Information kommer att delas i god tid före byggstart.
Trafikflöden förändras under byggtiden, vilket kan innebära längre restider, förändrade körvägar och tillfälligt ökad trafik på vissa vägar.
Ja, vi planerar både utskick, informationsmöten, skyltning och löpande uppdateringar på webben och i sociala medier.
Ja, byggarbete innebär viss buller- och trafikpåverkan. Vi försöker minimera störningarna så långt det går.
Informera i god tid era kunder, leverantörer och besökare om tillfälliga vägar och alternativa färdvägar. Vi kommer att bistå med kartor och information så ni kan planera.
Ja, men framkomligheten kan vara begränsad eller kräva omvägar. Det är viktigt att ni håller era kunder informerade.
Tillfälliga trafiklösningar kan innebära längre körtider och alternativa rutter. Vi uppmanar till planering i god tid.
Vi kommer att informera om vilka vägar som gäller och ge tydlig skyltning för att underlätta för vårdnadshavare och personal. Hjälp oss att sprida informationen till vårdnadshavare.
Ambulanser och räddningstjänst kommer informeras om trafiklösningen och ges möjlighet att planera alternativ framkomlighet.
Verksamheter som tar emot patienter eller brukare rekommenderas informera om förändrade vägar i god tid. Vi bistår gärna med kartor och informationsunderlag.
Gång- och cykelvägar påverkas beroende på vilken trafiklösning som väljs. Vi kommer att informera om säkra alternativa vägar.
Ja, men du kan behöva ta en annan väg än vanligt. Den nya bron kommer när den är klar att ge mycket bättre möjligheter för cykelpendling.
Kommunen har avsatt 45 miljoner kronor för att ersätta den nuvarande Paviljongbron med en ny, modern
Projektet finansieras dels genom Sundsvalls kommuns investeringsbudget (75 procent) och dels genom statlig medfinansiering via ett stadsmiljöavtal (25 procent). Det innebär att staten bidrar med cirka 11,25 miljoner kronor – under förutsättning att bron står klar senast 2027.
Om projektet försenas och bron inte står klar i tid riskerar kommunen att förlora den statliga medfinansieringen. Därför är tidplanen viktig att hålla.
Budgeten omfattar hela projektet – från planering och projektering till upphandling, rivning av den gamla bron, byggnation av den nya bron samt tillfälliga trafiklösningar under byggtiden.
Den nya bron byggs med:
Två körfält för biltrafik
En gång- och cykelväg på ena sidan
En trottoar på den andra
Dimensionering för tunga fordon och framtida busstrafik
Det kommer bli bättre trafiksäkerhet och framkomlighet för fotgängare, cyklister och kollektivtrafik.
Informationen uppdateras regelbundet här på Sundsvallvaxer.se/paviljongbron
Informationsmöten för boende och företag.
Utskick med kartor och nyheter.
Inlägg i Sundsvalls kommuns sociala medier.
Skyltar på plats i området.
Senast ändrad: 2025-06-13 11:35