Öster om Inre hamnen ligger Rosenborgskajen. Där pågår just nu ett planeringsarbete för den fortsatta utbyggnaden. Rosenborg blir liksom Norra kajen ett attraktivt bostadsområde granne med havet. I området planeras för både bostäder och verksamheter i en skala och kvartersstruktur liknande Stenstans.
Se filmen om hur den nya stadsdelen skulle kunna se ut i framtiden.
Sundsvalls kommun växer och fler bostäder behöver byggas. I kommunens översiktsplan och Stadsvision Sundsvall pekas Rosenborgskajen ut som ett av de områden där Sundsvall ska förtätas. Närheten till Stenstan, befintliga verksamheter och till det nya Resecentrumet skapar ytterligare mervärde för stadsdelen.
Ett planprogram för hela området mellan Inre hamnen och Mokajen togs fram 2010. Nu prövas området vid Rosenborgskajen för ny bebyggelse, som en första etapp. I ett senare skede kommer fler etapper att prövas, för andra delar av området.
Förslag till detaljplan för Rosenborgskajen var ute på samråd mellan 16 januari - 6 februari 2020.
Ambitionen är att den första detaljplanen ska vara färdigställd när området blir möjligt att bebyggas. Den befintliga kajen har rustats upp och industrispåret som nu sträcker sig ut på kajen kommer att flyttas med start 2023.
Stadsbyggnadskontoret har tagit fram ett detaljplaneförslag som varit på samråd. Planförslaget kommer att ställas ut för allmän granskning innan det kan antas av Kommunfullmäktige.
När vi namnsätter områden utgår vi från befintliga och historiska namn och det finns en ganska lång historia kopplad till just Rosenborg och Rosenborgsskajen. Namnet Södra kajen har bara fungerat som arbetsnamn. Namnet Rosenborg syns i flera gamla kartor, ett av kvarteren i området heter även Rosenborg. Exempelvis omnämns Rosenborgskajen i en karta över Sundsvalls hamn från 1924. Rosenborgskajen byter namn till Mokajen först efter idrottsfältet och österut. 1855 anlade grosshandlare Nils Åström Rosenborgsvarvet som 1858 köptes av Carl Abraham Axell som också byggde herrgården Rosenborg 1852. Sammanlagt byggdes 16 fartyg på varvet och 1870 fanns 50 man anställda. Bland annat byggdes barken Nordenskjöld 1875, det största som byggts i Sundsvall och det sista som byggdes inne i staden. Flera av skeppen seglade till exempel till Storbritannien med trä i lasten. Vid Rosenborgskajen finns det även kvar pålrester efter skeppsvarvet. I området fanns Rosenborgs lastageplats efter att varvet försvunnit. Rosenborgsmagasinen låg vid kajen från 1900-talet tills när de sista magasinsbyggnaderna revs på 70-talet. På 50 och 60-talen fanns Rosenborgs upphuggningsvarv i området som skrotade många båtar.
Senast ändrad: 2024-08-07 07:40